Hatade H&M?

Det är förmodligen få som har missat H&Ms senaste siffror, försäljningen i februari sjönk med 1% mot den estimerade ökningen på 5%. Beskedet mottogs inte med god min från Mr. Market och aktien backade drygt 5% under onsdagen. Därefter har den fortsatt nedåt med ytterligare någon procent under torsdagen och fredagen. Tittar vi tillbaka lite längre ser vi att aktien har backat mer än 30% från toppnivåerna för två år sedan.
Hur tacklar jag detta? Jag köpte mer H&M i onsdags för 234kr och lika mycket till i fredags för 228,40kr. H&M utgör 12,3% av portföljen och är mitt tyngst viktade bolag. Det är också det bolag där jag ligger djupast i det röda, närmare 16% back i skrivande stund. Långsiktigt kommer en målsättning vara att inte ha något bolag viktat tyngre än omkring 10% men det är en riktlinje snarare än en regel. Jag planerar att fortsätta fylla på försiktigt om det är så att aktien fortsätter att sura. Jag är en nybörjare på aktiemarknaden och begår kanske här ett misstag men jag känner mig inte orolig. Kanske är det alla timmar vid pokerborden som fått mig tålig mot skärsåren från fallande knivar eller så kanske det är min tro på bolaget. Vi får kolla tillbaka om några år och se om jag ska ge mig själv en klapp på axeln eller en linjal över fingrarna.

Det är långt ifrån alla som tacklar H&Ms svaghet med samma acceptans och jag kan förstå dem. Jag har samlat ihop ett gäng inlägg om H&M från senaste veckan, det skriker inte direkt köpglädje i bolaget för tillfället.

Jag vill avsluta med ett Twittertips om en person som ser en ljusare H&M-framtid, tidigare vid namnet H&M-mannen och numera under egen flagg Robin Capital. Han har ett väldigt H&M-fokus i sitt flöde och det dyker upp en hel del intressant, han sitter själv med omkring 30% (?) av portföljen i nämnda bolag.

Nu blir det en springtur i solskenet innan dagens första pokerpass, god söndag kamrater!

8 kommentarer:

  1. Jag har en stor del bolag som handlas i dollar samt en del svenska bolag som gynnas av en svag dollar. H&M kan till viss del ses som en motvikt mot dessa. I en väldiversifierad portfölj kan inte alla innehav gå bra samtidigt. Läser många som säger att de vill inte köpa i USD nu för den är för dyr men inte sett någon som sagt att de inte säljer H&M på de här dyra dollarnivåerna..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng tycker jag, det är klokt att se båda sidorna av myntet och komma ihåg att vad som gynnar vissa delar av portföljen kan missgynna andra (vilket på sätt och vis kan vara önskvärt för diversifiering). Tack för bra kommentar!

      Radera
  2. Ja, det är mycket negativa skriverier om HM nu. Jag är själv inte nöjd med min investering i HM hittills, men behåller dessa och hoppas på bättre tider.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lätt att vara efterklok med facit på hand men jag känner mig inte direkt missnöjd att ha klivit in i H&M ännu och jag tror på en bra resa fortfarande. Är det något specifikt som du känner att du kunde ha gjort bättre i H&M som investerare?

      Radera
  3. Vi kan slå på varandras fingrar i framtiden om de skiter sig, jag behåller mina också! Bra inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det låter som en fair deal. Jag har en stor linjal här i skrivbordslådan. Tack!

      Radera
  4. Vi befinner oss i samma sits du och jag : ) Min köpgraf liknar din till mångt och mycket. Huvudsaken man fortsätter tro på bolaget och att det faktiskt är samma bolag som man började investera i

    SvaraRadera
  5. Glad påsk önskar Aktiepappa!

    http://aktiepappa.blogspot.se/2017/04/glad-pask-med-investeringsvinkel.html?m=1

    SvaraRadera