Köp i Cloetta och ny VD

För en månad sedan köpte jag några Cloetta och igår var det dags igen, 42 stycken aktier inhandlades för 28,20 kr styck. Totala innehavet uppgår nu i 303 aktier, det är fler aktier än jag har i något annat bolag (själva antalet aktier är såklart enbart viktigt i förhållande till det totala antalet men det känns ändå bra att se hur antalet aktier växer sig större). Aktien har dalat en del senaste månaderna och då Cloetta enbart utgör 3% av portföljen så jag kan mycket väl tänka mig fortsätta köpa om den fortsätter nedåt. Jag vill samtidigt försöka hålla lite i slantarna inför rapportfloden som börjar om bara en vecka. Jag har spelat mycket poker i januari och det har genererat ett par tusenlappar, kan komma väl till pass som extra krut i samband med rapporterna.


Cloetta ska få en ny VD, Henri De Sauvage Nolting. Jag har faktiskt haft möjligheten att träffa honom när han fortfarande satt på sin förra post, Sverige-VD för Arla. Han gav ett gott intryck och jag tror att det är nyttigt att han kommer från ett företag som kontinuerligt får kängor från diverse håll (ersättning till mjölkbönder, mjölkprodukters glorifierade roll i svensk kost med mera). Erfarenheter av att bemöta kritik på ett moget och konkret sätt utåt är viktigt för en seriös aktör. Ett bolag som Cloetta kommer inte direkt få minskad press framåt med tanke på att socker jagas likt häxor på 1600-talet. Här är ett exempel på hur Henre De Sauvage Nolting retoriskt bemöter ett negativt beslut från Konkurrensverket i en intervju, där frågan var om han tycker att det var rätt av Konkurrensverket att tillåta splitleveranser av mjölk:


"Vi har en bra dialog med Konkurrensverket  och vi hedrar vår uppgörelse med dem."

Hela intervjun finns att ta del av på: http://www.atl.nu/lantbruk/ett-valdigt-starkt-minne/

Det ska bli spännande att se hur han axlar rollen som VD för Cloetta, jag har goda förhoppningar även om ett VD-byte sällan är helt enkelt och smärtfritt.

Cloetta kommer med sin årsrapport 1/2, vinner de pris för börsens bästa årsredovisning igen? De har redan tre raka segrar som "Årets börsbolag" : http://www.cloetta.com/sv/artikel/cloetta-har-borsens-basta-arsredovisning-utses-till-arets-borsbolag-for-tredje-aret-i-rad/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar